7.2.10Ondernemersstatus van hogeschoolstudenten

Figuur 8a toont de verdeling van ondernemersstatus onder studenten aan hogescholen. Uit de gegevens blijkt dat 75,17% van de studenten niet-ondernemers zijn, terwijl 10,62% beginnende ondernemers zijn en 14,21% actieve ondernemers. Samen is bijna één op de vier studenten bezig met het opstarten of leiden van een onderneming.

Figuur 8b toont de verdeling van ondernemersstatus per geslacht. Van de mannelijke studenten identificeert 13,99% zich als beginnende ondernemer en 16,35% als actieve ondernemer. Van de vrouwelijke studenten geeft 7,80% aan in de opstartfase te zijn; 12,65% leidt al een onderneming. Hoewel niet-ondernemers de meest voorkomende status blijft voor alle geslachten, suggereren de gegevens dat mannelijke studenten vaker betrokken zijn bij ondernemerschap, vooral in de actieve fase.

Figuur 8a. Ondernemersstatus van hogeschoolstudenten

Niet-ondernemersBeginnende ondernemersActieve ondernemers75,17 %10,62 %14,21 %Niet-ondernemer…: 75,17 % Niet-ondernemersBeginnende ondernemersActieve ondernemers75,17 %10,62 %14,21 % Niet-ondernemersBeginnende ondernemersActieve ondernemers75,17 %10,62 %14,21 %

Figuur 8b. Ondernemersstatus van hogeschoolstudenten, gegroepeerd per geslacht

Niet-ondernemersBeginnende ondernemersActieve ondernemersManVrouwAndere0%10%20%30%40%50%60%70%80%90%100%PercentageManVrouwAndere0102030405060708090100Niet-ondernemer…: 69,66% Niet-ondernemersBeginnende ondernemersActieve ondernemersManVrouwAndere0%20%40%60%80%100%PercentageManVrouwAndere020406080100 Niet-ondernemersBeginnende ondernemersActieve ondernemersManVrouwAndere0%20%40%60%80%100%PercentageManVrouwAndere020406080100

Figuur 8c toont de ondernemersstatus in verschillende studiedomeinen. Het hoogste aandeel beginnende ondernemers is te vinden in Bedrijfskunde & Economie, waar 16,20% van de studenten bezig is met het opstarten van een onderneming. Dit wordt gevolgd door Sociale Wetenschappen & Menswetenschappen (9,02%) en Geneeskunde & Gezondheidswetenschappen (8,43%). In termen van actief ondernemerschap is Geneeskunde & Gezondheidswetenschappen de kopgroep, waar 21,33% van de studenten al een onderneming leidt, gevolgd door STEM (16,94%) en Bedrijfskunde & Economie (14,62%). Hoewel niet-ondernemers nog steeds de meerderheid vormen in elk vakgebied, suggereren de gegevens dat de betrokkenheid bij ondernemerschap niet beperkt is tot traditioneel ondernemingsgerichte domeinen zoals Bedrijfskunde & Economie.

Figuur 8c. Ondernemersstatus van hogeschoolstudenten, gegroepeerd per studiedomein

Niet-ondernemersBeginnende ondernemersActieve ondernemersBedrijfskunde & EconomieWetenschap, Technologie, Ingenieurswetenschappen & Wiskunde (STEM)Sociale Wetenschappen & MenswetenschappenGeneeskunde & GezondheidswetenschappenAndere0%10%20%30%40%50%60%70%80%90%100%PercentageBedrijfskunde & EconomieWetenschap, Technologie, Ingenieurswetenschappen & Wiskunde (STEM)Sociale Wetenschappen & MenswetenschappenGeneeskunde & GezondheidswetenschappenAndere0102030405060708090100 Niet-ondernemersBeginnende ondernemersActieve ondernemersBedrijfskunde & EconomieWetenschap, Technologie, Ingenieurswetenschappen & Wiskunde (STEM)Sociale Wetenschappen & MenswetenschappenGeneeskunde & GezondheidswetenschappenAndere0%20%40%60%80%100%PercentageBedrijfskunde & EconomieWetenschap, Technologie, Ingenieurswetenschappen & Wiskunde (STEM)Sociale Wetenschappen & MenswetenschappenGeneeskunde & GezondheidswetenschappenAndere020406080100 Niet-ondernemersBeginnende ondernemersActieve ondernemersBedrijfskunde & EconomieWetenschap, Technologie, Ingenieurswetenschappen & Wiskunde (STEM)Sociale Wetenschappen & MenswetenschappenGeneeskunde & GezondheidswetenschappenAndere0%20%40%60%80%100%PercentageBedrijfskunde & EconomieWetenschap, Technologie, Ingenieurswetenschappen & Wiskunde (STEM)Sociale Wetenschappen & MenswetenschappenGeneeskunde & GezondheidswetenschappenAndere020406080100