Onderstaande printversie van het indicatorenboek werd door uw browser gegenereerd, en zal niet steeds optimaal ogen. Via de ingebouwde printfunctie op de website van het Indicatorenboek (ronde knop rechts bovenaan) kan u een printvriendelijke PDF genereren met mooi ogende lay-out.
7.2.10Ondernemersstatus van hogeschoolstudenten
Figuur 8a toont de verdeling van ondernemersstatus onder studenten aan hogescholen. Uit de gegevens blijkt dat 75,17% van de studenten niet-ondernemers zijn, terwijl 10,62% beginnende ondernemers zijn en 14,21% actieve ondernemers. Samen is bijna één op de vier studenten bezig met het opstarten of leiden van een onderneming.
Figuur 8b toont de verdeling van ondernemersstatus per geslacht. Van de mannelijke studenten identificeert 13,99% zich als beginnende ondernemer en 16,35% als actieve ondernemer. Van de vrouwelijke studenten geeft 7,80% aan in de opstartfase te zijn; 12,65% leidt al een onderneming. Hoewel niet-ondernemers de meest voorkomende status blijft voor alle geslachten, suggereren de gegevens dat mannelijke studenten vaker betrokken zijn bij ondernemerschap, vooral in de actieve fase.
Figuur 8a. Ondernemersstatus van hogeschoolstudenten
Figuur 8b. Ondernemersstatus van hogeschoolstudenten, gegroepeerd per geslacht
Figuur 8c toont de ondernemersstatus in verschillende studiedomeinen. Het hoogste aandeel beginnende ondernemers is te vinden in Bedrijfskunde & Economie, waar 16,20% van de studenten bezig is met het opstarten van een onderneming. Dit wordt gevolgd door Sociale Wetenschappen & Menswetenschappen (9,02%) en Geneeskunde & Gezondheidswetenschappen (8,43%). In termen van actief ondernemerschap is Geneeskunde & Gezondheidswetenschappen de kopgroep, waar 21,33% van de studenten al een onderneming leidt, gevolgd door STEM (16,94%) en Bedrijfskunde & Economie (14,62%). Hoewel niet-ondernemers nog steeds de meerderheid vormen in elk vakgebied, suggereren de gegevens dat de betrokkenheid bij ondernemerschap niet beperkt is tot traditioneel ondernemingsgerichte domeinen zoals Bedrijfskunde & Economie.